Excite

Aantal klachten over webwinkels stijgt

Webwinkels zijn ontzettend handig. Je hoeft je stoel niet meer uit om lekker te kunnen shoppen en te kiezen uit een enorm assortiment. Toch is er ook een keerzijde. Er komen namelijk steeds meer klachten over webwinkels.

In het afgelopen half jaar kreeg de Consumentenautoriteit maar liefst 4000 klachten binnen over geschillen met een webwinkel. De klachten gaan meestal over de levertijd, het niet reageren op klachten en het niet terugstorten van het aankoopbedrag binnen de wettelijk gestelde termijn. "Online kopen is handig en voordelig omdat je eenvoudig prijzen en aanbieders kunt vergelijken. Daar waar het misgaat zien wij dat consumenten erg actief zijn om hun recht te halen", stelt directeur van de Consumentenautoriteit Bernadette van Buchem tegenover Techzine.

De klachten over sms-diensten zijn bijna gehalveerd, maar datingsites doen het dan weer niet zo goed. Zo klagen mensen over het stilzwijgend verlengen van het lidmaatschap. Klanten worden meestal gelokt met een proefabonnement, dat daarna zonder verdere mededelingen wordt verlengd.

Volgens de Consumentenautoriteit is het verstandig om eerst te kijken of er contactgegevens worden vermeld voordat er wordt besloten tot aanschaf. Consumenten zijn dankzij Europese regelgeving beter beschermd bij online aankopen. Zo hebben ze 14 dagen bedenktijd en dienen webwinkels binnen 30 dagen te leveren. Ook is de verkoper aansprakelijk als er schade ontstaat tijdens het leveringsproces.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017