Excite

Anti-Google advertentie op Times Square

Google wordt iedere dag groter en daar is niet iedereen blij mee. Een consumentenwaakhond heeft een speciale cartoon samengesteld en zendt de cartoon uit op Times Square. In de cartoon is onder meer een persiflage van Eric Schmidt te zien, de CEO van Google.

Schmidt rijdt rond in een ijskarretje en biedt de kinderen in de omgeving gratis ijs aan, terwijl hij tegelijkertijd tegen zijn compagnon in de wagen zegt dat er niet zoiets bestaat als gratis ijs. De kinderen moeten vooral even blijven wachten, zodat Schmidt de kans krijgt om de gegevens van de kinderen te verzamelen. Ze hoeven in ieder geval niet te vertellen welke smaak ze willen, want dat weet Schmidt al.

In feite vertelt het filmpje dat Google je dingen gratis geeft, om zo je privacy te stelen. Aan het einde van de cartoon wordt mensen gevraagd om zich vooral te melden bij hun lokale politici, om te vragen om een ‘do not track me’-lijst, om te voorkomen dat de klauwen van Google zich nog verder uitspreiden.

Het filmpje kan onder meer steun vinden in de New York Times, die al eerder een artikel schreef over de nieuwe manier van adverteren en het volgen van gebruikers via hun surfgedrag. Nu dit filmpje maar liefst 36 keer per dag vertoond wordt op een jumbotron in Times Square, New York, zal er ongetwijfeld nog veel meer aandacht komen voor dit onderwerp. Het filmpje zal ongetwijfeld een hele polemiek veroorzaken...

Afbeelding: Flickr account World Economic Forum

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017