Excite

Bing maakt excuses voor marketingstunt Japan

Als hip bedrijf gebruik je sociale netwerken en social media om je producten aan te prijzen. Het is daarbij wel belangrijk dat je weet wanneer je het niet moet doen. Dit ondervond Microsoft toen zij hun zoekmachine Bing probeerde aan te prijzen over de ruggen van de slachtoffers in Japan. De reacties waren niet mals en de softwaregigant heeft inmiddels excuses aangeboden.

Microsoft sloeg de plank flink mis toen ze zaterdag het volgende twitterbericht de wereld in stuurde:

'How you can #SupportJapan - http://binged.it/fEh7iT. For every retweet, @bing will give $1 to Japan quake victims, up to $100K. Try Bing. A new way to search, explore, & decide.'

Veel volgers vonden het van slechte smaak getuigen dat Microsoft hulp aan Japan koppelde aan het aantal keer dat hun reclameboodschap geretweet zou worden. Ze kregen dan ook reacties als ‘Als bedrijven Japan willen helpen, waarom geven ze dan niet gewoon geld?’ en ‘Tuurlijk, Bing verandert de grootste aardbeving die Japan ooit getroffen heeft in een marketingstunt.’

Microsoft had blijkbaar niet verwacht dat hun tweet in zulke slechte aarde zou vallen. Zeven uur later was dan ook het volgende bericht te lezen: ‘We exuseren ons voor onze voorlaatste tweet. De bedoeling was om het mensen makkelijk te maken om Japan te helpen. We hebben zojuist $100.000 gedoneerd.’

Afbeelding: Flickr, gebruiker andymangold

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017