Excite

Bing, sterke zoekmachine of overbodig?

Microsoft besloot zijn aandeel in de zoekmarkt te herwinnen en doopte het project Bing. Eerder schreven we al over Kumo. Kumo werd omgedoopt tot werknaam, de zoekmachine heet nu (om wat voor reden dan ook) Bing. Om de zaak nog wat onduidelijker te maken: Ook Live is opgeheven, als je naar live.com gaat, kom je ook bij Bing uit.

De naam doet er niet toe, de functionaliteit wel. Leuke extraatjes zijn de automatische video previews, die beginnen als je met je muis over het zoekresultaat beweegt. Wat nog leuker is: ook van Hulu, de grote Amerikaanse televisiesite die volledige films en reeksen aan het uitsluitend Amerikaanse publiek aanbiedt, worden de voorbeelden gewoon afgespeeld.

Ook worden de resultaten in rubrieken verdeeld. In onze tekst leek dit enkel in de versie voor de Verenigde Staten (kan rechtsboven veranderd worden) te werken. Type je Paris in, dan maakt dit menu het mogelijk te kiezen tussen Paris France en Paris Hilton.

Als je over een bepaalde zoekterm op de hoogte wil blijven, dan kan je je abonneren op de RSS feed op bing. Die kan je dan met je e-mailprogramma, Google Reader, of een soortgelijke website inlezen. Dat is wel nuttig, als je bedenkt dat de zoekdatabase nog niet zo uitgebreid is, maar het internet in hoog tempo door Bing geïndexeerd wordt.

Voor de rest is de toegevoegde waarde op zoekgigant Google nog niet meteen duidelijk. Hoe dan ook, het begin ziet er goed uit. Maar om Google van de troon te stoten, zal de site wat ons betreft nog een paar tandjes moeten bijzetten.

Afbeelding: Bing

Om Google met Bing te vergelijken, kan je deze website gebruiken en helemaal bovenin het zoekwoord invullen.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017