Excite

Facebook borstkankercampagne gaat viral

Heel veel vrouwen hebben een bijzondere statusupdate op een Facebook pagina. ‘I like it on...’ staat er in op hun profiel, gevolgd door een bepaalde lokatie. Zoals het bed, de tafel, de bank en ga zo maar door. Het lijkt er op alsof vrouwen wereldwijd ineens besloten hebben te verklappen waar ze het liefste seks hebben. Niets is minder waar.

De viral statusupdate op Facebook betreft de favoriete plek om hun handtasje neer te zetten. Maar de manier van schrijven is bewust gekozen. Vrouwen zijn niet gek, over het algemeen. Ze weten heus wel dat veel mensen (mannen) heftig en enthousiast reageren als ze de zin ‘Ik doe het graag op de keukentafel’ publiekelijk noteren. Dat maakt de nodige onderbuikgevoelens los.

De hele hype is bedoeld om aandacht te vragen voor borstkanker. Dat is het thema, wereldwijd, van de komende weken. Als mensen (mannen) vragen waar de sexy statusupdate op slaat, leggen vrouwen uit dat het gaat om het aandacht trekken voor borstkanker. Wat het verband is tussen borstkanker en handtasjes ontgaat ons, behalve dat beiden een voornamelijk vrouwelijke aangelegenheid zijn.

In het voorjaar ging een vergelijkbare hype de rondte over Facebook en Hyves. Toen begonnen vrouwen hun profielen te verrijken met kleuren. De kleur betrof de kleur van hun BH, maar dat werd niet gemeld. Bij vragen werd het wel uitgelegd en kon er weer gewezen worden naar het probleem van borstkanker. Een ludieke en succesvolle methode om aandacht te vragen voor een ernstig onderwerp.

Afbeelding: Flickr, gebruiker Jilted Ballerina

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2019