Excite

Google in kerstsferen

Bij speciale gelegenheden en feestdagen pakt Google graag uit op haar zoekpagina. Het alom bekende Google logo wordt dan vervangen door een thematische afbeelding of iets ludieks. Dit tijdelijke logo noemen ze bij Google ook wel de ‘Doodle’. Ook Kerst is voor Google aanleiding om weer een lekker creatief te gaan.

Vanaf 23 december wordt de Google pagina opgeluisterd door een soort kerstmozaïek, bestaande uit 17 afbeeldingen. Met een klein beetje fantasie zijn de letters van het woord ‘Google’. De plaatjes zijn ook nog eens aanklikbaar. Tussen de kerstafbeeldingen vinden we onder andere de Akropolis van Athene, een Venetiaanse gondel. Maar uiteraard mag ook de Kerstman zelf niet ontbreken. Wanneer deze wordt aangeklikt, wordt er gezocht naar “Up on the Housetop’’, een bekend Amerikaans kerstliedje.

Google heeft dit jaar gekozen voor een uitgesproken mondiaal thema. Naast het eerder genoemde Griekenland en Italië passeren ook Japan, Rusland, India, China en Nepal de revue. Ook ziet Google iets van de kerstsfeer terug in een Marokkaanse hennalamp.

De Doodle heeft zelf ook een leuke geschiedenis. De eerste Doodle werd in 1998 gebruikt om gebruikers van de toen nog jonge zoekmachine te verwittigen dat de oprichters een festival aan het bijwonen waren. Mocht er iets met de servers van Google gebeuren, dan werd dit ook pas gerepareerd als ze weer terug waren.

Afbeelding: Flickr, gebruiker Google

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2019