Excite

Google past mobiel zoekalgoritme sterk aan

  • © Getty Images
Google heeft met ingang van dinsdag het zoekalgoritme van websites aanzienlijk aangepast. Desktopsites worden vanaf nu een stuk lager weergegeven in de mobiele zoekresultaten. Websites die een mobiele versie hebben komen automatisch weer hoger in Google uit. De verandering in het algoritme werd eerder al aangekondigd, maar dinsdag pas uitgerold.

Het is de verwachting dat deze verandering in het algoritme van Google heel veel invloed zal hebben op de zoekresultaten op smartphones en het verkeer naar websites die nog niet zijn geoptimaliseerd voor gebruik op mobiele apparaten. Overigens heeft de wijziging alleen impact op de tien links die getoond worden in de mobiele zoekresultaten. Lokale resultaten, nieuws en video's kunnen uiteraard nog steeds doorverwijzen naar desktopsites.

Google was al eerder bezig met een focus op mobiel en liet naast de zoekresultaten op smartphones zien of de website ook geschikt was voor het gebruik op een mobiel apparaat. Dit keurmerk werd tot nu toe echter nog niet mee genomen in de positionering van de resultaten. Wel werd in december aangekondigd dat het bedrijf hier verandering in zou brengen en werd sinds februari van dit jaar steeds meer de nadruk gelegd op het belang van een mobiele website.

Inmiddels kunnen bedrijven via een speciale pagina controleren of hun website geschikt is voor het gebruik op mobiele apparaten en of ze dus nog even hoog in de zoekresultaten komen. Dit is de zogenaamde 'Mobile-Friendly Test' van de zoekmachinegigant. Bedrijven die nog geen website hebben die optimaal is voor het gebruik op mobiele apparaten wordt geadviseerd om deze aanpassing zo snel mogelijk door te voeren.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017