Excite

Google weet wel wat je wilt

Dankzij je internetprofielen en gegevens over de plek waar je je op een bepaald moment bevindt, zullen je zoekresultaten in Google steeds vaker de informatie bieden die je nodig hebt zonder dat je er specifiek naar op zoek was.

Google verwacht volgend jaar met meer informatie te komen van het idee, dat vooralsnog weinig concreet is. Het lijkt erop dat Google met deze ontwikkeling, door het bedrijf zelf ‘Contextual Discovery’ genoemd, voortborduurt op de al bestaande presentatie van persoonsgebonden reclame bij bijvoorbeeld de e-maildiensten van Google’s eigen Gmail. Die dienst toont reclameboodschappen op basis van woorden die het in je e-mail vindt.

Ook het Contextual Discovery-systeem zal gebruikmaken van informatie die je tijdens het surfen en e-mailen achterlaat en zich baseren op locatiegegevens en info over profielen van vrienden in sociale netwerken als Facebook. ‘We proberen een virtuele spiegel te bouwen van de van de wereld in alle tijden’, vertelde Marrissa Mayer, hoofd van de afdeling consumentenproducten bij Google.

Over hoe Contextual Discovery precies zal werken is nog veel onduidelijk, maar Google ziet vooral een groot belang van de service in het mobiele internetgebruik, vanwege praktische voordelen die locatiegerelateerde kennis opleveren. Zo zou het zomaar kunnen dat je tijdens een etentje de menukaart op je mobieltje leest. Of dat je zou dankzij profielen in sociale netwerken weet wat je vrienden lekker vinden.

Afbeelding: Yodel Anecdotal

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2019