Excite

Hyves blijft Facebook voorlopig voor

Hoewel het erop lijkt dat steeds meer mensen Hyves inruilen voor een profiel op Facebook, blijft Hyves in Nederland op alle fronten heer en meester. Hyves heeft meer bezoekers, er wordt langer op de site doorgebracht en ook het aantal unieke bezoeken vanuit Nederland is groter.

Marketingfacts gaf het Amerikaanse onderzoeksbureau Comscore opdracht om het gebruik van sociale netwerken in Nederland uit te zoeken. Er was enige tijd onduidelijkheid over de concurrentiestrijd tussen Hyves en Facebook. Zo waren er in de media verhalen te lezen dat Facebook Hyves ingehaald zou hebben. Ook waren er geruchten over een heftige terugval in het aantal leden van Hyves.

Comscore maakt gebruik van een panel van miljoenen leden, waarvan er zich vijfduizend in Nederland bevinden. Van deze panelleden wordt het surfgedrag onderzocht. Hieruit bleek dat Hyves in mei 2011 maar liefst 7,7 unieke bezoekers trok. Facebook bleef steken op 7 miljoen. Facebook komt wel dichterbij: In mei 2010 had Hyves nog 300.000 unieke bezoekers meer, terwijl Facebook het op dat moment moest doen met 4,8 miljoen.

Ook heeft Hyves veel meer leden in Nederland dan Facebook: 9,6 miljoen profielen voor Hyves tegen 4,6 miljoen voor Facebook. Hyvers besteden gemiddeld 268 minuten per maand aan hun profiel, Facebookers bekijken de site dan maar weer 131 minuten per maand.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017