Excite

Hyves stopt als social media

Hyves stopt na jaren als sociaal platform. Het sociale netwerk zal doorgaan als een online game platform. Dat heeft de Telegraaf Media Group (TMG) vandaag bekend gemaakt. De TGM kocht Hyves in 2010 voor 43,6 miljoen euro. Op dat moment had het netwerk een recordaantal leden. Uiteindelijk maakte TGM twee jaar later ruim 36 miljoen euro verlies op Hyves.

Functie als sociaal netwerk

Hyves modderde al lange tijd aan als puur social media platform. Het bedrijf had veel te lijden onder de enorme populariteit van Facebook, Instagram en Twitter. Daardoor verloor Hyves volgens TGM de “traditionele functie” als sociaal netwerk. “Reden voor Hyves om zich nu volledig op gaming toe te leggen,” aldus TMG.

Onderhoud Hyves

Begin 2013 werd de keuze gemaakt om Hyves meer te richten op online gaming en nu, nog geen jaar later, besteden Hyves-leden zo’n 70 procent van hun tijd aan spelletjes spelen. Reden genoeg voor TGM om ook niet meer te investeren in het onderhoud van het sociale deel van Hyves. Gebruikers kunnen tussen 15 en 29 november een aanvraag indienen om hun foto’s, video’s, krabbels en blogs te downloaden. Eind dit jaar zullen de laatste verzoeken behandeld zijn.

Kraamkamer

In augustus stede TGM een deadline aan Hyves. Nog in 2013 moest het platform zich vernieuwen om zich te bewijzen als een zinnig platform. Interim-topman Cees van Steijn stelde toen dat Hyves de inhaalslag naar concurrenten als Facebook toch niet meer kon goedmaken “maar Hyves kan wel dienen als kraamkamer voor nieuwe ideeën en heeft mogelijk potentieel op de game markt. We weten op die manier mensen te bereiken, maar moeten ons ook afvragen of het iets oplevert.”

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017