Excite

Meer live uitzendingen op YouTube

Zoekmachinegigant Google denkt er over om live uitzendingen te produceren voor YouTube. Het zou dan gaan om het live vertonen van evenementen, zoals sportwedstrijden. Het plan komt na een succesvolle proef met het tonen van cricketwedstrijden in India. Daar keken ongeveer vijftig miljoen mensen naar.

In het afgelopen seizoen werden er zestig wedstrijden live uitgezonden. De beelden waren niet alleen in India te zien, maar ook in tal van andere landen. YouTube had hier een speciaal kanaal voor, namelijk het Indian Premier League kanaal. Uiteindelijk wist dit kanaal 50 miljoen kijkers te trekken, waarvan 40% niet uit India kwam. Google had zelf op 25% minder kijkers gerekend.

Uiteraard leverde de uitzendingen Google ook wat op; ze sloten verschillende contracten af met adverteerders als Coca Cola en Hewlett Packard. De rechten voor het digitaal uitzenden kostten veel minder dan de rechten voor uitzendingen op TV: YouTube betaalde er tien miljoen dollar voor, terwijl TV-stations per tien jaar 1,2 miljard dollar voor betalen.

Eerder zond YouTube ook al een groot evenement uit, namelijk een concert van U2. Het grote verschil daarmee was echter dat er geen adverteerders aan mee werkten. De opbrengsten waren dus beduidend minder.

Het succes is ook bij adverteerders niet onopgemerkt gebleven en inmiddels zit Google om de tafel met verschillende grote namen die belangstelling hebben getoond voor het idee.

Afbeelding: Flickr account topgold

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017