Excite

Reclameborden weten wie er naar hun kijkt

Wie de film Minority Report heeft gezien, met Tom Cruise, herinnert zich vast die bijzondere reclameborden nog wel. De borden in de sci-fi thriller passen hun boodschap aan, aan degene die langs loopt. De billboards herkennen welke consument voorbijwandelt en laten dan een passende reclame zien. Die toekomst is zojuist gearriveerd.

Laat ons u meenemen naar Japan. Daar worden momenteel experimenten uitgevoerd met intelligente billboards. Er staan er 27 van in Tokio. De billboards zijn voorzien van een camera, die de omgeving scannen. Wie er naar het reclamebord kijkt, is binnen een seconde geanalyseerd.

Uiteraard is de techniek nog niet zo ver, dat het billboard je bij naam en toenaam kent. Maar wat de reclamezuil wel kan, is je geslacht en grofweg je leeftijd bepalen. Dan valt de reclame die getoond wordt al flink te personaliseren. Een jonge vrouw in de bloei van haar leven krijgt bijvoorbeeld een reclame te zien van een shampoo. Een oudere man juist weer een reclame met een jonge vrouw in de bloei van haar leven. Zo gaat dat.

De volgende stap is natuurlijk snel gemaakt in onze wereld2.0. Hoeveel moeite zal het kosten om de camera's te koppelen aan de database die het internet heet. In de nabije toekomst zijn computers ongetwijfeld in staat om binnen een seconde de langslopende persoon te koppelen aan een Facebook, Hyves of Google profiel. Met allerlei informatie over je interesses, hobby's, sporten en sociale leefomgeving. Dat is pas persoonlijke reclame. Scherm dus voor de zekerheid alvast zoveel mogelijk informatie af!

Afbeelding: Bnet.com

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017