Excite

Vader van 'David at the Dentist' schatrijk geworden van filmpje

Wat was, na de auditie van Susan Boyle, het meest bekeken filmpje van 2009 op YouTube? Het was David at the Dentist, gemaakt door de vader van het jonge ventje. David had tijdens zijn bezoek aan de tandarts een verdoving gekregen, waar hij nog steeds lichtelijk high van was. In de auto zat hij vrolijk te baselen over de hallucinaties die hij zag. Het filmpje werd razend populair en is inmiddels al meer dan 54 miljoen keer bekeken. Maar het YouTube-filmpje zorgde ook voor de nodige controverse in de Verenigde Staten.

Een groot deel van de controverse wordt veroorzaakt doordat de ouders van David inmiddels een ton hebben verdiend aan het filmpje. Niet zo zeer via YouTube, maar door alle deals die ze dankzij het filmpje konden sluiten. Vader en zoon zijn regelmatig te zien op allerlei televisieshows en grote evenementen. Ook van de radio zijn ze niet weg te slaan. Tevens heeft de vader een webshop geopend waar shirts en stickers te koop zijn met uitspraken van David. Ook werd de stem van David gebruikt tijdens een reclame van de SuperBowl. Al met al leverde het filmpje zo'n 100.000 dollar op, hoewel de vader het echte bedrag liever niet noemt.

Omdat Amerikanen graag gebruik maken van overdrijving om hun punt duidelijk te maken, wordt er gesproken van kindermishandeling en uitbuiting. De vader is het hier uiteraard niet mee eens. Hij maakt dat ook altijd duidelijk. 'We hebben steeds met David overlegd over wat we gingen doen. Er is niets tegen zijn wil in gebeurd', zegt de vader. 'Verder hebben we al 6000 dollar aan goede doelen geschonken. De rest van het geld bewaren we voor de tijd dat David wil gaan studeren.' Dat lijkt op zich een goede zaak, dat het geld ten goede komt van David zelf. Het laatste woord is er in ieder geval nog niet over gezegd. Net zo min dat de laatste dollar aan het filmpje is verdiend.

Afbeelding: Cracker.co.za

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017